Naturlig grensesetting

grensesetting

Hei! Hvis du er ny her, kan det hende du vil abonnere på RSS-feeden. Takk for besøket! :)

Et tema som alltid er heftig debattert når det kommer til barneoppdragelse, er grensesetting med alt hva dette innebærer. Problemet med begreper er dog at det tolkes forskjellig av forskjellige mennesker, og det som er grensesetting for meg, er ikke nødvendigvis det for deg. Dette kommer av forskjellige bakgrunner, forskjellige erfaringer, og forskjellig barnesyn og hvorfra disse barnesynene kommer. Man kan snakke om autorativ barneoppdragelse, og man kan snakke om autoritær barneoppdragelse. Og så har man fri barneoppdragelse. Mange ord passer inn i samme begrep.

Kort sagt er autoritær barneoppdragelse “den gamle skolen”. Foreldrene her er distanserte, kalde, bestemmende og styrende. Fri barneoppdragelse er det stikk motsatte, hvor foreldrene overhodet ikke setter noen grenser i det hele tatt, og overlater barna mer eller mindre til å finne ut ting av seg selv.

Midt mellom har du autorativ barneoppdragelse, hvor grenser formidles med kjærlighet, omsorg og empati. Det er her de fleste av oss ønsker å være. Her blir budskapene presentert på en slik måte at barnets selvfølelse ikke ofres, slik at barnet ikke ydmykes og føler seg tråkket på av et større og sterkere menneske. Barnet skal opp-dras, og ikke ned-tråkkes. Det er det stor forskjell på.

Naturlig grensesetting

For de av oss som søker å jobbe med naturen og ikke mot den, er det også viktig å finne ut hvor barnet naturlig er i utviklingen sin før vi iverksetter eventuelle tiltak for grensesettingen. Det vanskelige med dette er at det antagelig ikke finnes et eneste tekstbokeksempel av et barn i hele verden, sånn at det ikke bare er å slå opp i et skjema, peke på en rute og si at DER ER VI. Skjemaene kan veilede til en viss grad, men det vil aldri stemme helt.  Et annet problem er at vi lever i en kultur som har rotet seg ganske langt vekk hva menneskets og barnets behov angår. Du finner for eksempel ikke veldig mange andre primater som skrikekurer avkommet sitt.

Men vi vet noe som stort sett er uforanderlig i et menneske. Vi har primære behov, som behov for mat, vann, hvile, aktivitet, søvn og kroppskontakt. Dette kan være et godt sted å begynne hva naturlig grensesetting angår. I bunn og grunn bør barnet selv få regulere dette, for å finne sin egen rytme naturlig og uten å presses inn i våre forventninger. Ethvert friskt individ som vandrer på jorden på to eller fire føtter vet når det er på tide å spise og sove, om det bare får være i fred og mulighetene presenteres.

Selvregulering er viktig

Når barna er bittesmå, er det nettopp det som er vår oppgave. Vi må presentere muligheten, uten å presse. Et lite barn bør være mest mulig selvregulert, sånn at de naturlige prosessene i kroppen får utvikle seg som de skal. Man kan jo alltids snakke om “gode rutiner”, men det er i grunnen ikke det det handler om. Man bør la barnet finne sin egen biologiske rytme. Barnet må lære å kjenne på sult og vite at da må man spise. Han må kjenne at han er trøtt, og vite at han vil sove.

Senere blir utfordringene større. Da kommer kulturen inn med sine forventninger, og faktisk er barnets medfødte behov for å passe inn i en sosial setting sterkere enn mye annet. Om et ungt individ ikke tilpasser seg flokken, betyr det trøbbel i naturen – og sånn er det også hos mennesker. Det er viktigere å være en del av felleskapet enn å spise riktig, for eksempel. Det finnes det enormt mange eksempler på. Det er derfor det er så vanskelig å slutte å røyke, dersom “alle andre” gjør det. Det er ikke gjengpress. Det er en indre, naturlig og nødvendig press. Mennesket er et sosialt vesen. Vi er et flokkdyr.

Og det er her det er så viktig å ha lagt et godt grunnlag. At barnet har fått utvikle seg naturlig fra starten av. Den kulturen barnet skal tilpasse seg er ikke nødvendigvis så sunn og naturlig lenger, og den selvfølelsen barnet fikk bygge i tidlige barneår vil være det som kan holde ting noenlunde stabilt. Desto sterkere barnets indre grensesetter er, desto mindre grensesetting kreves av foreldrene. I alle fall hva de primære behovene gjelder.

Den største oppgaven

En naturlig forelders største oppgave i dag, er, slik jeg ser det, å begrense kulturskaden mest mulig samtidig som man sørger for at barnets naturlige behov for å passe inn blir ivaretatt best mulig. Vi må være den som går inn og balanserer det hele. Enn så gjerne vi ville ønske det, så skal faktisk ikke barna våre vokse opp med søte, små ekorn og syngende fugler i en lysning i skogen – de skal vokse opp med barn som spiller dataspill, ser voldsfilmer og treffes på facebook. Vi kan ikke ta det fra dem, det vil være å svikte dem totalt.

Men vi bør veie det opp med å gi dem grønnsaker istedenfor pommes frittes, ved å sende dem ut for å leke (slik Trine Grung foreslår) istedenfor å la dem spille dataspill hele dagen, og ved å fortsette å lære dem om naturen (hvilket vi forøvrig gjør best ved å leve det vi snakker om selv).

Det kommer nemlig en dag hvor venners meninger ikke er like viktige for dem lenger.

Da er det igjen de som skal sette grenser for seg selv.

Fast as fast can be!
Creative Commons License photo credit: jenny818

Related Posts with Thumbnails................................................................................................................................................

Har du fått dine gratis tips til hvordan du kan rengjøre hjemme ditt naturlig ennå?

Meld deg på nyhetsbrevet, og få dette samt andre nyttige tips direkte til din mailboks!



................................................................................................................................................
Du kan legge igjen et svar, eller trackbacke fra din egen side.

4 kommentarer to “Naturlig grensesetting”

  1. Line Tamara says:

    Hei! Flott side du har her! :) Ville bare tipse deg om forumet http://www.tilknytningsomsorg.no, om du ikke er der fra før. Ser ut som det forumet kan være midt i blinken for deg, utifra siden din her. :)

  2. Jeanette says:

    Hei, og takk for det. Har dessverre ikke hatt så mye forumtid i det siste, men jeg skal ta meg en tur når jeg får bedre tid etterhvert! Du kan jo tipse medlemmene om denne siden, kanskje det er midt i blinken for dem også, hehe. ;)

  3. heidi says:

    hei
    Jeg skal skrive en bachelor om grensesetting og lurer på hvor kildene du har hentet informasjonen fra på siden din:-)

  4. Jeanette says:

    Hei på deg,

    Det er egentlig ikke godt å si, for dette er i stor grad oppsamlet kunnskap fra blant annet tre års førskolelærerutdanning, og jeg husker ikke lenger hvilken bok hva stod i. Noe av det er også egne resonnementer og tanker. Men dette med autoritær/autorativ barneoppdragelse er vel en rimelig standard modell, som jeg antar du finner i de fleste lærebøker om pedagogikk.

    Det jeg husker, dog, som ikke er pensum på førskolelærerlinja (men som burde vært det!) er The Continuum Concept, av Jean Liedloff. Den kan det være verdt å ta en titt på. :)

Legg igjen en kommentar

CommentLuv Enabled
Powered by WordPress | For Free Cell Phones visit www.iFreeCellPhones.com | Thanks to Palm Pre Blog, Free MMORPG Games and Fat burning furnace review